logo
logo75

PolishEnglishGermanKazakhUkrainianRussian

Wycieczka integracyjna do Szwecji

W dniach 12 – 15 października 2023 roku  nasze Grono Pedagogiczne miało okazję do odpoczynku i oderwania się od obowiązków oraz szkolnego zgiełku.
Czy w zaledwie cztery dni da się upakować moc wrażeń? Ależ tak, bo nauczyciele naprawdę lubią zwiedzać.

Wyruszyliśmy z Pszczelej Woli wczesnym popołudniem, by około 20.00 dotrzeć do Ostródy, gdzie spędziliśmy noc. Rankiem dotarliśmy do Malborka. Pokrzyżacka warownia zawsze robi wielkie wrażenie. Wspaniałe miejsce o ogromnej wartości historycznej chłonęliśmy podczas długiego spaceru z audioprzewodnikiem. Pobyt  w Malborku zakończył się wykwintnym obiadem z deserem. Z kolei spacer po nadbałtyckiej plaży i molo zwieńczył nasz pobyt  w Sopocie. Nadszedł czas, by ruszać do Gdyni, gdzie po odprawie weszliśmy na pokład promu Stena Line. Morski klimat, zmiana otoczenia i smaczne jedzenie sprawiły, że zapomnieliśmy o szkolnych problemach! Na początek kolacja, potem nocny odpoczynek w wygodnej kabinie.

Pyszne śniadanie dodało energii na kolejny dzień pełen wyzwań. Po śniadaniu czas na wycieczkę z panią przewodnik, która przybliżyła nam historię, ale też opowiedziała  o współczesnej Szwecji. Wyruszyliśmy busem z terminalu promowego w kierunku Olandii – wyspy słońca i wiatru. Na samą wyspę wjechaliśmy 6-kilometrowym Mostem Olandzkim, podziwiając widoki na Cieśninę Kalmarską. Olandia, druga pod względem wielkości wyspa na Bałtyku, słynie ze skał wapiennych i wiatraków. To raj  dla szukających odpoczynku i bliskiego kontaktu z przyrodą. Podążaliśmy śladami wikingów, odczytując runy wyryte na kamieniu i  poznaliśmy konstrukcję koźlaka, jednego z tysięcy wiatraków/młynów, które wykorzystywano na wyspie do końca XIX wieku. Następnie odkrywaliśmy Kalmar z jego nadmorskim zamkiem i pełnym życia centrum, z licznymi deptakami, sklepami i kawiarniami oraz położoną 90 km dalej  Karlskronę, historyczny port wojenny, którego zabytki wpisane są na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Zaułki starych miast i widoki na archipelag zachęcały do fotografowania. Całodzienna wyprawa pozwoliła zobaczyć najciekawsze miasta południa. Po dniu spędzonym na poznawaniu Szwecji czas na powrót na statek i dalszy ciąg morskiej przygody w rejsie do Gdyni.

Wschód słońca na morzu, widoki polskiego wybrzeża z Helem i Zatoką Gdańską, tak powitał nas niedzielny poranek. Śniadanie zjedliśmy na promie w trakcie wpływania do portu w Gdyni, następnie zeszliśmy na ląd. Przedpołudnie spędziliśmy w Gdańsku, spacerując uliczkami Głównego Miasta.

Dziękujemy pomysłodawcom i organizatorom wyjazdu, że mogliśmy odkryć nowe, niebanalne miejsce na wspólną wyprawę. Odwiedziliśmy nadmorskie szwedzkie miasta o niezwykłej przeszłości i zobaczyliśmy  malownicze krajobrazy Szwecji. Odkryliśmy  wyjątkowe zabytki, piękną przyrodę oraz fascynującą szwedzką kulturę.