logo
moodle_zsrckz4

PolishEnglishGermanKazakhUkrainianRussian

Informacje i porady dla rodziców

Higiena pracy umysłowej, to nic innego jak zbiór zasad dotyczących prawidłowości funkcjonowania mózgu.

Korzyści z nauki zgodnej z tymi zasadami: nauka jest łatwiejsza, nauka jest mniej męcząca, nauka nie zniechęca.

Zasady:

  1. Odpowiednia dieta

  2. Sen (odpoczynek bierny)

  3. Zajęcia ruchowe (odpoczynek aktywny)

RODZICU! Zadbaj o warunki nauki Twojego dziecka zgodne z higieną pracy umysłowej.

Ad. 1. Dieta

Dobrze odżywiony mózg to taki, który:

  • Jest odpowiednio nawodniony

  • Dostarczane są mu mikroelementy ze zdrowo zbilansowanej diety

  • Jest dotleniony w wystarczającym stopniu

Ad. 2. Sen

Podczas snu następuje regeneracja sił tkanki nerwowej. Konieczna ilość snu z wiekiem maleje, ale nawet dojrzali, przemęczeni ludzie powinni spać długo około 6-8 godzin. W wieku szkolnym zasadniczo sen powinien odbywać się tylko w nocy, jednak kilkudziesięciominutowy (do 30 min.) nawyk spania po powrocie ze szkoły nie jest zły. Natomiast zbyt długie drzemki dziecka zaburzają jego rytm dobowy, częstotliwość pracy mózgu a w rezultacie jest bardziej zmęczone i trudniej zabrać mu się do nauki. Dopilnuj by twoje dziecko wysypiało się.

Ad.3. Aktywność ruchowa

Najprostsze ćwiczenia fizyczne mają korzystny wpływ w procesie uczenia się. Dzięki temu krew dostarczana mózgowi wzbogacana jest w tlen. Warto więc motywować dziecko do aktywności fizycznej, by przerw w trakcie nauki nie spędzało przed telewizorem czy komputerem.

RODZICU! Pomóż swojemu dziecku efektywnie się uczyć !!!

  1. Efekt początku i efekt końca. Efekt początku to po prostu większa zdolność przyswajania materiału tuż po rozpoczęciu nauki. Informacje, których uczymy się na początku są znacznie lepiej zapamiętywane.

Przekonaj dziecko by zorganizowało swoją naukę tak, aby początków
i końców było jak najwięcej. Czas pracy warto podzielić na odcinki trwające od 35 do 60 minut. Przerwy pomiędzy nimi powinny być krótkie do 10 min. Zachęcaj dziecko do powtarzania, tego co się uczyło:

  • Zaraz po nauce, przy przeglądaniu notatek, przypominają się utrwalają skojarzenia

  • Godzinę po zakończeniu nauki

  • Tuż przed snem –w trakcie snu mózg będzie porządkował i przetwarzał informacje

  • Kolejną powtórkę –warto zrobić następnego dnia.

  1. Dobowy rytm intelektualny Nasz organizm jest najbardziej sprawny intelektualnie w godzinach między 6:30 a12:00 oraz między16:00 a 20:00. Są to tak zwane wyże intelektualne. Warto pamiętać, że wyż przedpołudniowy należy wykorzystać na zadania nowe i trudne, wymagające twórczego myślenia, powtarzanie materiału, pisanie referatów zaplanować na wyż popołudniowy kiedy lepiej funkcjonuje pamięć długiego okresu.

  2. Zarządzanie sobą w czasie -zasady

  1. Zrób listę zadań

  2. Oszacuj czas trwania poszczególnych czynności

  3. Stosuj regułę 60:40 (planuj 60% czasu, pozostałe 40% pozostaw na sprawy nieoczekiwane, spontaniczne)

  4. Wyznacz priorytety

  5. Kontroluj realizację zaplanowanych czynności

  1. Wspieraj motywację wewnętrzną swojego dziecka:

Motywacja wewnętrzna:

  • Zrobię coś bo lubię to robić

  • Zadowolenie i satysfakcja z działania –nagroda sama w sobie

  • Zrobię coś dla siebie

Motywacja zewnętrzna:

  • Zrobię coś dla korzyści lub uniknięcia kary

Wspieraj motywację wewnętrzną swojego dziecka:

  • Doceniaj wysiłek dziecka włożony w wykonacie zadania, a nie tylko rezultaty jego pracy

  • Podkreślaj jego osobiste sukcesy – nie porównuj ich do klasy, dzieci innych znajomych czy rodzeństwa

  • Unikaj oceniania swojego dziecka nawet, jeśli jesteś nie zadowolony z postępów swojego dziecka, porozmawiaj z nim, poszukajcie wspólnie źródła trudności i sposobów ich rozwiązania

  • Unikaj „kazań” i moralizowania pamiętaj, że jesteś najważniejszą osobą w życiu twojego dziecka, a ono potrzebuje twojej akceptacji i zaufania.

Ważne linki
Kategorie