Dwuletnia Szkoła Policealna
TECHNIK ADMINISTRACJI nr zawodu 334306
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie:
EKA.01.Obsługa klienta w jednostkach administracji
Absolwent jest przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji EKA.01.Obsługa klienta w jednostkach administracji:
- wykonywania prac biurowych w jednostce administracji;
- udzielania informacji pracownikom oraz klientom;
- kompletowania i porządkowania aktów prawnych w jednostce administracji;
- sporządzania protokołów, analiz i sprawozdań;
- udostępniania dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym;
- prowadzenia dokumentacji kadrowej pracowników;
- sporządzania dokumentów finansowych zgodnie z procedurami;
- sporządzania dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji;
- przygotowania i prowadzenia postępowania administracyjnego.
Dla kogo jest ten kierunek?
To zawód dla osób zainteresowanych pracą biurową zarówno w sektorze państwowym, jak również prywatnym. Technik administracji (kod zawodu: 334306) zajmuje się jednak nie tylko kwestiami związanymi ze sporządzaniem oraz obiegiem dokumentów w urzędzie lub przedsiębiorstwie, lecz także może zarządzać niewielkim zespołem czy też obsługiwać interesantów.
Dodatkowym atutem osób zainteresowanych pracą w tym zawodzie będzie zdolność koncentracji, dobra pamięć, łatwość w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich, a także dobra organizacja stanowiska pracy.
Jakie obowiązki ma technik administracji?
Przede wszystkim jego praca polega na interpretacji przepisów prawa, rozwiązywaniu różnego typu spraw urzędowych, a także obsłudze interesantów.
Technik administracji zajmuje się sporządzeniem niezbędnej dokumentacji w oparciu o aktualne przepisy prawa pracy oraz cywilnego. Zajmuje się ponadto przygotowywaniem korespondencji, a także organizacją spotkań służbowych. Poza tym do jego obowiązków należeć może również prowadzenie postępowań administracyjnych. Technik może je wszczynać, prowadzić rozprawy, a także sporządzać stosowną dokumentację na każdym etapie postępowania. Posiada również wiedzę i umiejętności w zakresie sporządzania analiz oraz sprawozdań finansowych dotyczących budżetu państwa czy też jednostki samorządu terytorialnego.
Absolwent tego kierunku zna również pojęcie oraz stosuje w praktyce prawa związane
z tajemnicą służbową oraz ochroną danych osobowych. Sprawnie dokonuje również selekcji danych statystycznych oraz zna cele i zasadność stosowania różnych rodzajów badań statystycznych.
Gdzie znaleźć pracę po uzyskaniu dyplomu?
Absolwenci naszej szkoły na kierunku technik administracji mają możliwość podjęcia pracy między innymi w państwowych oraz samorządowych jednostkach. Zatrudnienie mogą znaleźć więc zarówno w urzędach miejskich czy też w wojewódzkich, jak również w takich instytucjach jak ZUS lub Państwowa Inspekcja Pracy. Osoby, które uzyskały ten tytuł, mogą ubiegać się również o stanowisko w sądach, bankach, a także w działach księgowo-kadrowych w państwowych instytucjach oraz w prywatnych przedsiębiorstwach.
Wiedza i umiejętności absolwenta
- Wykonywanie prac biurowych – sporządzanie dokumentów urzędowych, aktów normatywnych i administracyjnych, prowadzenie korespondencji, sporządzanie sprawozdań, notatek służbowych, protokołów
- Prowadzenie postępowania administracyjnego, sporządzanie umów cywilnoprawnych, przechowywanie dokumentów według przepisów
- Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji niezbędnych w procesach administracyjnych Wykorzystywanie urządzeń techniki, programów komputerowych i Internetu w celu usprawnienia pracy biurowej
- Prawidłowe stosowanie zasad komunikacji interpersonalnej w rozmowie z interesantem
- Rozwiązywanie problemów interesantów w zgodzie z obowiązującym prawem
- Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomii, socjologii i psychologii społecznej, prawa pracy i prawa cywilnego i umiejętność wykorzystania ich w praktyce
- Znajomość słownictwa z zakresu administracji w języku angielskim
- Przyjmowanie, segregowanie i klasyfikowanie dokumentów zgodnie z zasadami obowiązującymi w danej instytucji
- Kompletowanie i wykorzystywanie informacji przydatnych w procesach decyzyjnych
- Określanie zasad i nadzorowanie usług wykonywanych przez zewnętrzne organizacje i firmy
- Znajomość i wykorzystanie w praktyce metod analizy ekonomicznej i finansowo-księgowej
- Znajomość zasad postępowania i procesów prowadzących do wydania decyzji administracyjnej.
Perspektywy zatrudnienia
- Organy administracji samorządowej – urzędy gminne, powiatowe, miejskie
- Urzędy administracji państwowej (urzędy wojewódzkie, starostwa, ZUS, PIP, PIH itd.)
- Banki, firmy ubezpieczeniowe, sądy
- Działy kadr, księgowe i finansowe firm i instytucji