logo
logo75

PolishEnglishGermanKazakhUkrainianRussian

„Z Pszczelej Woli do Europy” – Portugalia 2021

„Z Pszczelej Woli do Europy”

Staż uczniów Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych ZSRCKZ w Pszczelej Woli w Bradze

( Portugalia) w ramach programu Erasmus+.

Przygodę z projektem Erasmus+ uczniowie klas Żywienia i Usług Gastronomicznych ZSRCKZ w Pszczelej Woli rozpoczęli 15 maja 2021roku od wylotu z lotniska imienia F. Chopina w Warszawie skąd udali się do Porto z przesiadką w Lisbonie,  a następnie busem zostali przetransportowani do Bragi. Przez trzy tygodnie stażyści mieszkali w hotelu Basic  Braga. W ciągu 15 dni doskonalili swoje umiejętności zawodowe pracując w różnych restauracjach:  Pecado da Sé, Taberna Portuguesa, Caldo Entornado, Paletu Taperia, Cartilho, 3Primos, Cante’, O Filho da mãe, Migaitas Estação, Nocha’s Tapas&Wine,

Poszerzali i doskonalili swoje kompetencje z języka portugalskiego i angielskiego. Program stażu oprócz pracy zawierał również bogatą ofertę wycieczek.

Na początek  odbyliśmy pieszą wycieczkę po Bradze. Mieliśmy możliwość zwiedzić najważniejsze  zabytki miasta.

Braga to jedno z najstarszych chrześcijańskich miast na świecie, założone jeszcze w czasach rzymskich, położone jest w północnej Portugalii. Jest to niezwykle urokliwe miasto, w którym można podziwiać piękną architekturę, a szczególnie przepiękne dekoracje powstałe przy użyciu  kafelków azulejos o pięknych barwach. Spacerowaliśmy po ogrodzie Jardim de Santa Barbara. Wśród wielu zabytków zwiedziliśmy: Katedrę Se, Palacio Do Raio, Capela Dos Reis ( Kaplica Królewska) – pochodząca z XIV wieku.

Następnie wzięliśmy udział w wycieczce do Sanktuarium Matki Bożej w Sameiro, Sanktuarium Bom Jesus do Monte w Tenoes, Guimaraes, które jest kolebką władców Portugalii.

Mieliśmy przyjemność odbyć wycieczkę do Porto. Zwiedziliśmy winiarnię „Porto Cruz”, płynęliśmy statkiem po rzece Duero i podziwialiśmy piękne widoki ze słynnego mostu Ponte Dom Luiz.

Niezwykle miłym zaskoczeniem była dla nas wycieczka niespodzianka, podczas której mieliśmy możliwość poznać podstawy surfingu pod okiem instruktorów ze szkoły Salt&Flow.

Na zakończenie stażu odbyła się uroczysta kolacja w Barcelos, podczas której uczniowie otrzymali dokumenty poświadczające ukończenia stażu oraz ocenę wystawioną przez pracodawców.

Portugalia oczarowała młodzież piękną architekturą, bujną roślinnością, bogactwem smaków, a przede wszystkim niezwykłą życzliwością ludzi.

Cytując naszych stażystów:

„Staż był dla mnie wspaniałym przeżyciem z powodu nie tylko zdobytej wiedzy, ale również z powodu poznania ciekawych ludzi i  poznania innej kultury”

„Udział w stażu był dla mnie przygodą życia, która być może się już nie powtórzy”