logo

PolishEnglishGermanKazakhUkrainianRussian

Włochy ERASMUS+

Asyż

Włoskie miasto i gmina położona na południowy wschód od Perugii, w regionie Umbria, w prowincji Perugia , które mogliśmy odwiedzić podczas projektu „Erasmus +”.
Asyż jest najbardziej znany jako miejsce narodzin świętego Franciszka i świętej Klary oraz pojednania międzynarodowego , religijnego i pokoju na świecie . W mieście odbywają się zapoczątkowane przez papieża Światowe Dni Modlitw o Pokój .
Zwiedzanie zaczęliśmy od odwiedzenia Bazyliki Matki Bożej Anielskiej , która została zbudowana w pobliżu Asyżu na polecenie papieża Piusa V w latach 1569-1679. W 1909 roku kościół został podniesiony do rangi Bazyliki Patriarchalnej przez  papieża Piusa X . Wewnątrz Bazyliki Matki Boskiej Anielskiej znajduje się kaplica pod wezwaniem Matki Boskiej nazywana – Porcjunkulą , którą św.Franciszek  w XIII wieku otrzymał w darze od benedyktynów .
Następnie odwiedziliśmy Bazylikę świętego Franciszka . Jest to XIII wieczny kościół poświęcony świętemu Franciszkowi  z Asyżu , znajdujący się na tzw. Wzgórzu Piekielnym gdzie odbywały się kary śmierci . Dzień po kanonizacji świętego Franciszka w dzień 17 lipca 1228 roku papież Grzegorz IX poświęcił miejsce budowy i zmienił nazwę wzgórza na Wzgórze Rajskie.
Bazylika świętej Klary była kolejnym przystankiem na liście naszych miejsc do zwiedzenia . Jest to gotycka budowla postawiona w latach 1257—260 na miejscu kościoła świętego Jerzego , w którym początkowo pochowano i kanonizowano świętego Franciszka.
Odpoczęliśmy na Placu Ratuszowym , który został zbudowany w starożytności . Z tego kresu pochodzi również świątynia Minerwy , którą adoptowano na kościół Matki Bożej z Lourdes . Obecnie mieści się tam galeria obrazów z dziełami szkoły umbryjskiej z okresu XII – XVIII w.
Zwiedziliśmy też kościół świętego Rufina . W tym kościele święty Franciszek wygłosił swoje pierwsze kazanie . Obok kościoła wznosi się dzwonnica i zegarem , wzniesioną na kwadratowym planie .
Na tym zakończyliśmy naszą wycieczkę po Asyżu.

Rzym

Podczas wyjazdu na staż zagraniczny w ramach ‘’Erasmus+’’, odbywaliśmy wiele ciekawych i interesujących wycieczek z udziałem nauczycieli i Pani Ewy Markowskiej. Jedną z nich była wycieczka do stolicy Włoch, czyli Rzymu.
Pierwszym zabytkiem, który odwiedziliśmy było Koloseum. Jest największym amfiteatrem w Rzymie. Powstał w I w. n.e. To duża eliptyczna budowla. Odbywały się w nim m.in. walki gladiatorów. Wkrótce przenieśliśmy się na Forum Romanum, gdzie mogliśmy podziwiać rynek rzymski, który powstał w 729-720 p.n.e. Główny polityczny, kulturalny, religijny i towarzyski ośrodek starożytnego Rzymu. Następnie postanowiliśmy przejść na Plac Wenecki, który jest jednym z istotnych punktów turystycznych tego miasta. Znajduje się u podnóża Kapitolu. Zbudowany został XV wieku przez Leone Battista Albertiego. Potem wraz z całą grupą poszliśmy podziwiać najbardziej znaną, barokową fontannę Rzymu. Zbudowana została z inicjatywy Klemensa XII w. miejscu istniejącej wcześniej, fontanny zaprojektowanej przez Leona Battiste Albertiego z 1435 r. Zasila ją woda doprowadzona akweduktem zbudowanym w 19 r. p.n.e. Legenda głosi, że wrzucenie monety do fontanny zapewnia w przyszłości powrót do Rzymu. Wkrótce przenieśliśmy się do Piazza di Spagna. Powstał pod koniec XVI wieku. Stał się sławny za sprawą monumentalnych schodów popularnie zwanych Hiszpańskimi. Przed schodami stoi niewielka fontanna – La Barcacia, dzieło rzeźbiarza Pietra Berniniego. Inną budowlą, którą zwiedzaliśmy był Panteon. Został on ufundowany przez cesarza Hadriana w roku 125. Następnie po drodze do Watykanu, nasze oczy ujrzały Zamek św. Anioła. Od Pałacu Watykańskiego do Zamku św. Anioła prowadzi podziemny korytarz. Wybudowano go, by umożliwić papieżowi opuszczenie pałacu w sytuacji zagrożenia. Ostatnim punktem naszej wycieczki było odwiedzenie Watykanu, czyli najmniejszego państwa świata oraz Placu św. Piotra i Bazyliki. Znajduje się tam grób naszego rodaka – papieża Jana Pawła II.
Podsumowując, dzięki tej wycieczce mogliśmy zwiedzić wiele ciekawych zabytków, które na co dzień możemy podziwiać i na nowo się uczyć w książkach od historii.

Perugia

Podczas pobytu we Włoszech byliśmy na wycieczce w Perugii.
Perugia jest stolicą Umbrii, rejonu administracyjnego środkowych  Włoch. Miasto leży między jeziorem Trazymeńskim, a Tybrem.
Zwiedziliśmy tam Kościoły i klasztor San Pietro, który jest jedną z najpiękniejszych budowli sakralnych w mieście.Wnętrze podzielone jest na trzy nawy wsparte na starożytnych kolumnach. W środkach podziwialiśmy wiele cennych dzieł sztuki m.in. obrazy Antonio Vasilacchi, Ventura Salimbeni, Giorgio Vasari.
Następnie odwiedziliśmy Bazylikę San Domenicano , która jest gotycka świątynią. Uważana jest za największy obiekt sakralny w rejonie Umbrii. Jej wnętrze rozmieszczono na planie krzyża łacińskiego, z trzema bardzo długimi nawami zakończonymi absydą, białym, proistym wystrojem oraz ogromym witrażem.
Potem obejrzeliśmy katedrę san Lorenzo, która jest wybudowana w stylu gotyckim. Łączy prostotę i surowośc gotyklu z barokowym bogactwem ozdób m.in. masywny XVIII wieczny portal autorstwa Valentino Carattioli. San Lorenzo to kościół trzynowy. Ściany zdobią liczne dzieła sztuki m.in. Obraz Matki Bożej Łaskawej Giannicola. Kolejno odwiedziliśmy renesansową twierdzę Piocca Paolina.  Została zbudowana na polecenie papieża Pawła III. Ostatnimi zabytkami obejrzanymi przez nas był San Prospero, który był pierwszym kościołem w Perugii poza murami miejskimi.