logo
moodle_zsrckz4

PolishEnglishGermanKazakhUkrainianRussian

Informacje i porady dla ucznia

Zasady nauki zgodnej z higieną pracy umysłowej:

  1. Odpowiednia dieta

To pokarmy uruchamiają setki mechanizmów wpływających na intelektualne funkcje mózgu. Stymulują produkcję enzymów, hormonów i chemicznych substancji zwanych neuroprzekaźnikami, które odgrywają istotną rolę w procesach zapamiętywania i przypominania. Bez tych impulsów niemożliwe byłoby myślenie, kojarzenie, przyswajanie wiedzy.

  • Staraj się jeść codziennie ciemne pieczywo razowe i produkty z pełnego ziarna

  • Na drugie śniadanie i na podwieczorek jedz owoce.

  • Do obiadu koniecznie zjadaj sałatkę z mieszanki świeżych warzyw.

  • Nie zapominaj o tłuszczach rybnych i roślinnych.

  • Pij dużo wody mineralnej

  • Wzbogacaj dietę orzechami ziemnymi, ziarnami słonecznika lub dyni, rodzynkami, jabłkami

  1. Sen (odpoczynek bierny)

Podczas snu następuje regeneracja sił tkanki nerwowej. W wieku szkolnym zasadniczo sen powinien odbywać się tylko w nocy, jednak kilkudziesięciominutowy (do 30 min.) nawyk spania w ciągu dnia nie jest zły. Zbyt długie drzemki zaburzają rytm dobowy, częstotliwość pracy mózgu a w rezultacie jest trudniej zabrać się do nauki.

  1. Aktywność ruchowa (odpoczynek aktywny)

Najprostsze ćwiczenia fizyczne mają korzystny wpływ w procesie uczenia się. Dzięki temu krew dostarczana mózgowi wzbogacana jest w tlen. Robiąc sobie przerwy w trakcie nauki należy zrezygnować ze spędzania ich przed telewizorem czy komputerem.

  1. Uczenie się efektywne

Efekt początku i efekt końca. Efekt początku to po prostu większa zdolność przyswajania materiału tuż po rozpoczęciu nauki. Informacje, których uczymy się na początku są znacznie lepiej zapamiętywane.

Czas pracy warto podzielić na odcinki trwające od 35 do 60 minut. Przerwy pomiędzy nimi powinny być krótkie do 10 min.

W pierwszej dobie zapominamy aż do 80% informacji nabytych poprzedniego dnia.

Powtarzanie jest bardzo ważne:

  • Zaraz po nauce, przy przeglądaniu notatek, przypominają się utrwalają skojarzenia

  • Godzinę po zakończeniu nauki

  • Tuż przed snem –w trakcie snu mózg będzie porządkował i przetwarzał informacje

  • Kolejną powtórkę –warto zrobić ją następnego dnia.

Dobowy rytm intelektualny Nasz organizm jest najbardziej sprawny intelektualnie w godzinach między 6:30 a12:00 oraz między16:00 a 20:00. Są to tak zwane wyże intelektualne.

Warto pamiętać, że wyż przedpołudniowy należy wykorzystać na zadania nowe i trudne, wymagające twórczego myślenia. Powtarzanie materiału, pisanie referatów zaplanować na wyż popołudniowy kiedy lepiej funkcjonuje pamięć długiego okresu.

Ważne linki
Kategorie